Emil Fitoš je prezidentom IT Asociácie Slovenska a taktiež členom platformy slovak.AI, v ktorej sa snažia meniť Slovensko na centrum umelej inteligencie. Práve o tejto téme sa rozprávame spolu v podcaste. Umelá inteligencia je téma, o ktorej sa začína čoraz viac hovoriť. Využíva sa v mnohých oblastiach a marketing je jednou z nich, kde v súčasnosti hrá naozaj dôležitú úlohu a dokonca je jedným z nástrojov nového marketingu.
Umelá inteligencia je pre mnohých ľudí, ktorí nepôsobia v tejto oblasti, záhadou. Emil nám však približuje, čo to znamená a odhaľuje nám aj jej pozadie. Čo sa dozvedáme v rozhovore?
- Pôvodne bolo pod umelou inteligenciou myslené vybudovanie takých informačných systémov a nástrojov, ktoré by boli schopné nahradiť ľudský mozog, čiže aby fungovali ako človek. Tento pohľad sa postupne menil a v súčasnosti sa na to pozeráme ako na niečo, čo dokáže byť doplnkom k výkonu človeka a k jeho schopnostiam.
- V súčasnosti máme k dispozícií množstvo dát, ktoré majú dôležitú ekonomickú aj spoločenskú úlohu. Nie je však v našich ľudských silách to, aby sme ich dokázali spracovať. Práve tu hrá dôležitú úlohu umelá inteligencia, ktorá dokáže v dátach hľadať vzorce, a tak ich plnohodnotne využívať.
- Ako sa využíva umelá inteligencia v praxi? Na jednej strane je potreba podnikateľa, ktorý potrebuje niečo zmeniť, napríklad vo výrobe. Na druhej strane je dátový analytik, ktorý zanalyzuje dáta, ktoré sú aktuálne prístupné a zistí, čo sa s nimi dá robiť. Potom programátor vytvorí program, ktorý tie dáta spracuje podľa potrieb podnikateľa.
- Umelá inteligencia má podstatné miesto v marketingu a využíva sa vo všetkých fázach získavania zákazníka – od vyvolania záujmu, cez prvý nákup zákazníka až po budovanie jeho lojality. Využívajú sa na to rôzne postupy, ktoré rozpoznávajú jeho chovanie, sentiment a na základe toho vytvárajú predikcie.
- Kreatívny rozmer, alebo nápad, ktorý sa odohráva v blízkosti produktu, jeho vlastností a tým, ako je prezentovaný navonok, vždy ostane doménou ľudstva. Toto umelá inteligencia nedokáže.
Umelá inteligencia sa pomaly blíži do štádia, že je to niečo bežné. V súčasnosti presahuje aj do bežného života, a tak sa s ňou môžeme stretnúť napríklad v hlasových rozhraniach ako je Siri, Alexa, alebo aj v chatbotoch. A ako to je na sociálnych sieťach? To nám prezrádza Emil v podcaste. Výsledkom však je obchodovanie s časom ľudí. Veď posúďte sami.
Na záver nám Emil odkazuje 2 veci:
- Dáta ľudí, ktorí sa pohybujú na internete a na sociálnych sieťach, sú nesmierne hodnotné. Nemajú sa ich ľahko vzdávať a rozdávať ich na počkanie každému, kto si ich vypýta. Je to hodnota a ak ich dajú nejakej stránke, softvéru, tak len za tých okolností, že budú dostávať nejakú hodnotu, aby sa ich čas a pozornosť nestali komoditou.
- Marketéri by mali využívať technológie a nástroje umelej inteligencie, pretože konkurencia nespí. Netreba však pri tom všetkom zabúdať na kybernetickú bezpečnosť.