Rada pre reklamu oslavuje 30 rokov, vznikla totiž v roku 1995.

Boli 90-te roky obdobím divokej slobody, kedy všetci hráči testovali možnosti a príležitosti reklamy? Ako sa menil prístup reklamnej komunity k téme etiky či férovosti a ako sa rozvíjala samoregulácia? Ktoré reklamy by už dnes určite neprešli, aké sťažnosti Rada dostáva a ako na ne reaguje? Čo sa dialo v Rade pre reklamu pri reklamách Budúcnosť je vaša, kde sa použil AI vytvorený hlas Júliusa Satinského alebo pri vianočnom spote Telekomu "Spermie"? Prečo spot Tipsportu "Stačí len začať" slovenská Rada vyhlásila za neetickú a podľa českej bol úplne v poriadku? Môže byť etika brzdou pre odvahu a kreativitu?


V podcaste Ok360˘ vysvetľujú okolnosti vzniku Rady aj názory na etiku a transparenostnosť Výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková a právnik, člen Arbitrážnej komisie Radoslav Kutaš.

„Bol to postupný proces, prostredie si potrebovalo navnímať pravidlá. Od divokej slobody sme sa posunuli k jazde podľa manuálu. Dostali sme sa k žiadanému stavu, kedy si môžeme povedať, že značky sa správajú korektne a zodpovedne," hovorí Eva Tiko Rajčáková.

„Reklamná branža testovala všetko, čo si dovtedy nemohla dovoliť. Aj nahotinky. Bežne sa využívalo ženské telo, aby sa upriamila pozornosť na nejaký tovar. Na začiatku sa tolerovala nahota, ak bola spojená s produktom, ktorý sa prezentoval. A mohla byť spojená aj veľmi ľahko," tvrdí Radoslav Kutaš.