„Zanedbali sme výchovu a prípravu vodičov,“ hovorí známy motoristický novinár Alexander Štefuca. Aj preto mnohí nemajú potrebné zručnosti a nevedia v rýchlosti reagovať. Zabrzdiť, vyhnúť sa prekážke, boja sa mokrého povrchu. Vážnym nedostatkom je, že často vôbec nevenujú pozornosť šoférovaniu.
V podcaste PodCars sme s Alexom Štefucom hovorili o bezpečnosti cestnej premávky a aj o tom, prečo by sme si mali všetci sypať popol na hlavu. Veď ruku na srdce: Nerozptyľujete sa pri jazde všetkým možným okolo seba? „Keď sa niečo stane, tak aj keby si bol Chuck Norris, máte isté limity. Veľké nedostatky vidím v príprave, ale nie v autoškole, to je iba začiatok.“ Naučia nás zručnostiam napríklad v škole šmyku? „Určite, ak si nejakú situáciu vyskúšame a desaťkrát ju zvládnem s úsmevom, tak keď sa mi stane problém na ceste, tak ho zvládnem tiež. A veľa ľudí pri tom stvrdne, vypleští oči a nevie, čo má robiť.“
Európska únia má víziu, že do roku 2050 sa podarí znížiť ťažkú nehodovosť na nulu. Dá sa to dosiahnuť iba represiou, kontrolou, pokutami? „Rýchlosť démonizujeme. Mnohé predpisy o zníženej rýchlosti na diaľniciach sú hlúpe a nemajú logiku.“ Čo nám prinesie zníženie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu, ktoré sa už teraz pripravuje v mestách? Podľa motoristického novinára je to iba sexi rozhodnutie, ktorým prenášame zodpovednosť za udalosti v premávke iba na vodičov áut.“ Tam sa však nachádzajú aj kolobežkári, chodci či cyklisti. Hybridné riešenia majú podľa neho zmysel iba na adresných miestach. Na ceste jednoducho rozhodujú maličkosti a veľký vplyv na bezpečnosť má odhad a predvídavosť. „Že spoza autobusu môže vybehnúť dieťa, že cyklista nevie dodržiavať z nejakého dôvodu balans, že sa deti naháňajú na chodníku, kopú si loptu…. Toto musí každý sledovať. A či je na začiatku obce 30-siatka či 40-siatka.“
Pripútajte sa, štartuje ďalšia epizóda PodCars. O tom, ako jazdiť bezpečnejšie.