Expanzia sa najmä počas minulého roka ukázala ako veľmi efektívny spôsob, ako kompenzovať prípadný pokles na lokálnom trhu a diverzifikovať tržby a riziko celkovo. Pri expanzii viete ísť buď cez spustenie vlastného e-shopu na novom trhu, alebo môžete využiť zabehnuté marketplace-y (ako Amazon, Kaufland, eBay a ďalšie) a "zviezť sa" na ich návštevnosti a značke. Špeciálne na západných trhoch sa cez marketplace-y realizuje väčšina e-commerce obratu. O tom, kedy dávajú marketplace-y zmysel, ako ich spustiť a ako z nich vyťažiť maximum, sa náš Michal rozprával s Davidom Cikánekom, Head of Sales v spoločnosti Expando, ktorá pomáha e-shopom a vendorom komplexne manažovať všetky významné marketplace-s v EÚ. Ich služby a appku využíva takmer 1 000 klientov a v roku 2022 pomohli cez marketplace-y zrealizovať obrat viac ako 70 mil. EUR.

V rozhovore sa dozviete:
00:48 Ahoj Davide, vitaj v našom podcaste! Prosím pre tých, ktorí Expando nepoznajú, keby si seba a firmu mohol v skratke predstaviť, čomu sa venujete, ako viete pomôcť e-shopom/vendorom a v čom je vaša pridaná hodnota?

05:28 Expanzia sa najmä počas minulého roka ukázala, ako jeden z kľúčov k udržaniu zdravej finančnej kondicie firmy vďaka diverzifikácii. Ako sa na expanziu pozeráte vy, pre aké e-shopy je podľa teba expanzia vhodná a ako spoznať, že som ako e-shop na expanziu pripravený a že mám šancu sa v zahraničí reálne presadiť?

10:02 Pri expanzii má e-shop na výber v zásade predaj cez vlastnú platformu alebo môže využiť predaj cez niektorý zo zabehnutých marketplace-ov na jednotlivých trhoch. Aké majú z tvojho pohľadu oba prístupy výhody a riziká?

14:14 Podľa čoho vybraným klientom odporúčate jednotlivé marketplace-y a ako si dokáže klient spočítať/odhadnúť potenciálny finančný prínos v jeho konkrétnom prípade? Aké dáta máte k dispozícii o jednotlivých segmentoch?

19:12 Čo je kľúčové z pohľadu úspechu a maximalizácie obratu z marketplace-u? Ako funguje radenie ponúk v kategóriách a ako viem nasmerovať zákazníkov práve na moje ponuky?

22:53 Na čo sa musím pripraviť z obchodného, finančného, technického či logistického hľadiska, ak chcem začať predávať cez marketplace-y?

29:42 Ako prebieha proces zalistovania produktov do marketplace-u až po spracovanie objednávok a účtovníctvo? Aké najčastejšie chyby merchanti robia v jednotlivých krokoch?

31:12 Aká je optimálna forma technického napojenia na marketplace a ako možnosť a rýchlosť integrácie ovplyvňuje e-commerce platforma, ktorú využívam?

34:27 Aké obraty generujú cez vybrané marketplace-y rádovo vaši klienti? Môžeš uviesť nejaké konkrétne príklady?

36:42 Ako máte nastavený váš biznis model, koľko vám cca platia klienti mesačne za appku / služby?

38:00 Aké doplnkové služby, prípadne nástroje poskytujete vašim klientom?

40:27 V blízkom období štartuje na SK/CZ trhu Kaufland Marketplace, aké máte od toho očakávania a ako by si porovnal ich benefity napr. voči Amazonu?

43:27 Aká je vaša vízia s Expando, povedzme v horizonte 3-5 rokov a ako si myslíš, že bude vyzerať CEE e-commerce trh z pohľadu predaja popularity marketplace-ov?

Viac o tom, ako vám vie Expando pomôcť pri expanzii, sa dozviete aj na:
https://sk.expan.do/

Tip 1: Dajte nám follow a budete o nových videách informovaní ihneď po zverejnení.

     
Tip 2: Naše rozhovory môžete počúvať aj s parádnym videom z Forbes Business Lounge na našom Youtube kanáli: ⁠https://www.youtube.com/pricemaniaacademy⁠.

Tip 3: Ďalšie videorozhovory a články nájdete aj na blogu Pricemania Academy: ⁠https://www.pricemaniaacademy.sk/blog⁠.          

Tip 4: Pri výbere kvalitných dodávateľov odporúčame sledovať aj náš projekt ⁠https://www.ecommerce-katalog.sk⁠.