Duševné vlastníctvo je téma, ktorej sa v e-commerce na Slovensku doteraz venovala len veľmi malá pozornosť. Pritom téma ochranných známok, patentov a úžitkových vzorov zásadne ovplyvňuje jednak hodnotu vašej firmy, jednak vás môže dostať do veľkých problémov, ak túto oblasť zanedbáte. O tom, prečo a ako chrániť vlastnú značku a produkty nielen v e-commerce, s a náš Michal rozprával s Radom Čechvalom, partnerom spoločnosti Inventa.  

Ak sa chcete poradiť v otázkach duševného vlastníctva, využite možnosť bezplatnej 1. konzultácie. Nechajte nám kontakt a odborníci z Inventa sa vám ozvú:
https://www.surveymonkey.com/r/inventask
(platí pri zaslaní dotazníka do 16.3.2023)

V prípade záujmu Vám spoločnosť inventa tiež pomôže so získaním finančného grantu na úradné poplatky súvisiace s prihláškou ochrannej známky až do výšky 1 000 Eur v rámci grantovej schémy EÚ Ideas Powered for Business.  
V rozhovore sa dozvite:
00:24 Ahoj Rado, na začiatok pre tých, ktorí vás nepoznajú, predstav prosím seba a vašu spoločnosť Inventa, čomu sa venujete a prečo by to malo zaujímať majiteľov e-shopov a celkovo e-commerce firiem?  
01:32 Kto to je vlastne patentový zástupca a aká je jeho úloha v celom procese?  
03:00 Z mojej skúsenosti sa téme duševného vlastníctva v e-commerce venuje zatiaľ veľmi malá pozornosť (a často až keď vzniknú problémy), kedy by podľa sa podľa teba mal majiteľ e-shopu zaoberať touto témou? Čo všetko je možné chrániť z pohľadu duševného vlastníctva?
04:49 Aký odporúčaš zvoliť postup pri tvorbe novej značky (nielen v e-commerce) z pohľadu maximalizácie hodnoty firmy/značky v budúcnosti, ale aj ochrany a predchádzaniu problémom na trhoch, na ktorých budem pôsobiť?  
11:48 Čo je to vlastne ochranná známka, aké typy poznáme a ako prebieha celý proces od rešeršu, podania prihlášky, až po zápis a monitoring?  
20:20 Aký je rozdiel medzi národnou, Európskou a medzinárodnou OZ? Aké sú výhody/nevýhody a podľa čoho sa rozhodnúť, ktorý typ zvoliť?  
24:35 Prečo a ako si monitorovať databázy OZ a aké situácie môžu v praxi nastať v súvislosti s OZ, ktoré treba aktívne riešiť.  
27:40 Aké riziká/nevýhody majú všeobecné/generické názvy e-shopov ako Pneumatiky.sk, Parfemy.sk apod.?  
30:25 Ako zistím, či moja aktuálna značka nie je „riziková“ z pohľadu potenciálnej expanzie, resp. z pohľadu iných subjektov, ktoré potenciálne môžu vstúpiť na trhy, kde pôsobím?  
32:32 V ktorých prípadoch jednoznačne odporúčaš majiteľovi firmy uvažovať o rebrandingu?  
34:00 Okrem OZ existujú aj patenty a úžitkové vzory? Aké by si dal odporúčania v tejto oblasti, keďže už aj na Slovensku máme dosť e-shopov, ktoré majú vlastné produkty (napr. Be Lenka, Dajana Rodriguez, Gymbeam, Dedoles atď.)?  
42:20 Aké práva má majiteľ OZ? Ako súvisia OZ s registráciou domén a čo ak má niekto registrovanú doménu na moju OZ?  
46:23 Viem, že existuje možnosť, ako si znížiť náklady súvisiace s prihlásením OZ, povedz nám o tom viac.

Tip 1: Dajte nám follow a budete o nových videách informovaní ihneď po zverejnení.      
Tip 2: Naše rozhovory môžete počúvať aj s parádnym videom z Forbes Business Lounge na našom Youtube kanáli: https://www.youtube.com/pricemaniaacademy.
Tip 3: Ďalšie videorozhovory a články nájdete aj na blogu Pricemania Academy: https://www.pricemaniaacademy.sk/blog.          
Tip 4: Pri výbere kvalitných dodávateľov odporúčame sledovať aj náš projekt https://www.ecommerce-katalog.sk.