Hral na organe na svätej omši v Šaštíne s pápežom Františkom, aj pápežovi Benediktovi XVI. počas audiencií vo Vatikáne.
„Hrať Svätému Otcovi je pre chrámového organistu najväčší splnený sen. Bol som poctený, keď ma oslovili hrať na svätej omši v Šaštíne. Keďže som z Nitry, ani mi nenapadlo, že by mohla prísť takáto možnosť,“ hovorí v Postoj TV Vladimír Kopec.
Je organistom v Katedrále svätého Emeráma v Nitre. „Som jedným z mála organistov na Slovensku, ktorí túto prácu vykonávajú aj ako zamestnanie. U nás štatút organistu nie je nijako definovaný, väčšinou je to na dobrovoľnej báze toho, kto sa rozhodne vo voľnom čase hrávať počas svätých omší. A to sa týka aj vyštudovaných organistov,“ hovorí Kopec.
Ako profesionálny organista má väčší priestor na to, aby sa mohol venovať prípravám liturgií po hudobnej stránke, tiež komponovaniu, vedie chrámový zbor, je zakladateľom a organizátorom Katedrálneho organového festivalu v Nitre.
„Organista nie je len ten, kto odohrá omšu. V zahraničí je bežné, že sa organista komplexne stará o hudobnú zložku na liturgických sláveniach, vedie zbor a orchester, organizuje hudobný život, produkuje vlastnú tvorbu, koncertuje, manažuje,“ vysvetľuje Kopec.
V rozhovore tiež hovorí o tom, aký vzťah majú k liturgickej hudbe kňazi a veriaci, a ako sa to odzrkadľuje v prevedení liturgických slávení.
„U nás stále panuje presvedčenie, že Jednotný katolícky spevník je alfou a omegou liturgickej hudby. Je to predkoncilový spevník. Netvrdím, že nemá svoje miesto v liturgii, nemal by byť však považovaný za najoptimálnejšiu hudbu v liturgii. Druhý vatikánsky koncil k nám v tejto oblasti ešte nedorazil,“ konštatuje Vladimír Kopec.
Ako sa hrá vo Vatikáne, prečo nie je chrámový organista koncertný umelec, či musí byť každý organista veriaci, ako sa spolupracuje s kňazmi, ktorí nevedia spievať, aj tieto otázky zaznejú v rozhovore.