Tolerancia je hlboko prepojená s témou pokory. Tolerovať neznamená, že ja dobrý, hrdý, svätý kresťan tolerujem niekoho nesprávne správanie. Ale ja hriešny človek tolerujem iného hriešneho človek. „Toleruj, pretože aj sám si tolerovaný,“ hovorí svätý Augustín.

„Koncept tolerancie sa stáročiami vyvíjal. Podobne je to aj s inými pojmami, napríklad aj s pojmom fundamentalizmus, ktorý často nechápeme a používame v nesprávnom kontexte. Stáva sa akousi nálepkou na označenie niečoho, čo je pre nás neznáme,“ hovorí v Postoj TV prodekan Trnavskej univerzity, katolícky kňaz a jezuita Miloš Lichner.

„Fundamentalizmus vyplýva z istého vývojového štádia človeka, ktorý v rodine nezažíva pocit dôvery. Kto má tento pocit zažitý, dokáže sa postaviť voči svetu, ktorý je viacfarebný, a ustáť svoje hodnoty. Nebojí sa toho, že svet sa vyvíja,“ dodáva.

Profesor Lichner sa dlhodobo venuje aj medzináboženskému dialógu. Tam sa správne pochopenie tolerancie uplatňuje v praxi.

„Keď sme si vedomí svojej identity, poznáme svoje korene, nemôžeme mať ťažkosti ísť do dialógu s inými. V mieri, pokoji, bez násilia. Tým, že verbalizujeme to spoločné i to odlišné, upevňujeme sa vo vlastnej argumentácii. A to postrádame aj v bežnej komunikácii. Keď chýbajú argumenty, prichádzajú na rad podpásové údery a emocionálne zbrane.“

V kontexte dobre rozvíjajúcich sa vzťahov medzi Katolíckou cirkvou a židovskou komunitou na Slovensku vniklo viacero projektov, ktoré posilňujú dialóg a spolupatričnosť.

„Už niekoľko rokov ponúkame vzdelávací cyklus Otvorené dvere. Symbolika otvorených dverí predstavuje ochotu spoznávať sa. Lebo dvere svojho domu neotvoríte niekomu, voči komu nemáte dôveru. Najčastejšie spolupráca stroskotáva práve na tom, že vy si myslíte, že my si myslíme… Ale my si to nemyslíme. Preto musíme viesť dialóg v dôvere,“ vysvetľuje profesor Lichner.