Viac ako 1,3 milióna ľudí týždenne počúva podcasty na Slovensku

Podcasty na Slovensku už počúva aspoň raz do týždňa viac než tretina slovenskej internetovej populácie (36 percet), čo je aktuálne viac než v Českej republike.

Vyplýva to zo spoločného výskumu agentúr ResSOLUTION Group a Nielsen na vzorke 500 respondentov slovenskej internetovej populácie vo veku 15 a viac rokov.

Slovenská internetová populácia tvorí podľa posledných údajov od združenia IAB Slovakia viac ako 3,6 milióna používateľov. Podľa výskumu teda počúva podcasty na Slovensku viac ako 1,3 milióna slovenských online používateľov.

Výsledky tiež ukázali, že 8 percent počúva denne nebo takmer denne, 16 percent niekoľkokrát do týždňa a 12 percent raz za týždeň.

Pred letom 2023 rovnaké agentúry organizovali podobný prieskum v Českej republike. V porovnaní s tými výsledkami vyplýva, že Slováci sú silnejšími poslucháčmi podcastov než Česi: 22 percent v Česku počúvalo podcasty týždenne.

Tento údaj sa medzičasom pravdepodobne zmenil a aktuálne to takmer isto bude viac. No je zas ťažko predstaviteľné, že by počet týždenných poslucháčov poskočil o viac ako 10 percentuálnych bodov.

Pred letom 2023 vyšiel aj prieskum počúvanosti podcastov od agentúry 2muse, ktorý tiež meral počúvanosť podľa pravidelnosti. Týždenná počúvanosť na Slovensku vtedy dosiahla 20 percent.

Čiže v tomto kontexte môže byť výrazný nárast možný aj u susedov, avšak ide o dve rozdielne prieskumné agentúry s inými prístupmi, preto ich netreba porovnávať. Ide tiež o prvé meranie na Slovensku, dôležité bude preto sledovať trend, ak výskum zopakujú.

Rovnako ako podobné prieskumy predtým aj tento potvrdil, že podcasty počúvajú mierne viac muži než ženy a viac mladšie generácie.

[ Prečítajte si tiež: Existuje viac ako 3000 slovenských podcastov. ]

Výskum tiež zisťoval, kde najčastejšie počúvajú poslucháči svoje obľúbené relácie. Neprekvapivo vedie počúvanie doma pri relaxovaní alebo pred spaním (52 percent), pri domácich činnostiach ako je varenie alebo upratovanie (42 percent), a potom pri cestovaní autom alebo MHD (25 percent), jedle (17 percent) alebo v práci (15 percent).

Podľa výskumu agentúr ResSOLUTION Group a Nielsen sú najobľúbenejšie humorné či komediálne podcasty (27 percent), ale takmer rovnako obľúbené sú aj rozhovory (26 percent) a skutočné príbehy, kam sa radia aj krimi, fikcia a skutočné zločiny (26 percent).

V popularite žánrov nasledujú spravodajstvo (19 percent) a ďalej publicistika a aktuálne témy (16 percent).

„Preferencie sa ale líšia v rôznych sociodemografických skupinách. Napríklad muži majú na prvom mieste humorné či komediálne podcasty, ženy najradšej počúvajú rozhovory s osobnosťami. U vekových skupín je možné vypozorovať zaujímavú tendenciu, napríklad pri podcastových rozhovoroch, ktoré sú preferovanejšie s vyšším vekom respondentov aj s vyšším dosiahnutým vzdelaním. Respondenti nad 35 rokov veku majú tiež silnejší záujem o spravodajstvo než mladí. Opačnú tendenciu sledujeme pri skutočných príbehoch, ktorých obľuba naopak rastie u mladších respondentov. Mladí vo väčšej miere preferujú ešte vedecké/technické podcasty,“ uvádza výskum.

Konzumovaniu podcastov dominuje počúvanie cez web, ktoré využíva 57 percent opýtaných (toto môže byť spôsobené nárastom počúvania na platforme YouTube, ktorá vo viacerých krajinách posledné roky predbieha Spotify, pozn. redakcie).

Počúvať na webe majú skôr tendenciu starší poslucháči. Prostredníctvom mobilných aplikácií počúva podcasty 46 percent.

Z výskumu tiež vyplynulo, že väčšina (62 percent) poslucháčov podcastov na Slovensku dáva prednosť podcastom kratším než 30 minút. Polovica z týchto poslucháčov dokonca deklaruje preferenciu pre epizódy kratšie než 15 minút. 30 percent poslucháčov sa vyjadrilo, že preferuje dlhšie epizódy.

[ Prečítajte si tiež: Dáta a štatistiky počúvanosti podcastov na Slovensku. ]

Alebo si vypočujte podcast na tému ekonomiky podcastov, reklamy v podcastoch a ich budúcnosti v tomto médiu.

Odoberajte audio verzie článkov z skpodcasty.sk vo forme podcastu.

Dávid Tvrdoň
Dávid Tvrdoňhttps://davidtvrdon.com
Novinár, moderátor a špecialista na digitálne predplatné. Počas štúdia žurnalistiky pracoval v online marketingu. Od roka 2015 prešiel do denníka SME, kde sa venoval dátovej žurnalistike, technologickému spravodajstvu, produktovému manažmentu a neskôr digitálnemu predplatnému ako aj newslettrovej stratégii. Moderuje technologický podcast Klik.