„Mám šťastie, že mám prácu, ktorá mi, paradoxne, pomáha. Keď príde mánický stav, energiu, ktorú by som inokedy dával do nereálnych šialeností, viem dať do roboty. Ľudia ma potom chvália, aké skvelé fotky som spravil, ale netušia, čo je za tým.
Naopak, keď príde fáza ľahkej depresie, viem natoľko spomaliť, že to ešte nemusím riešiť cez PN, ale ďalej pracujem,“ hovorí fotograf Vlado Benko, ktorý má bipolárnu poruchu.
Zoznam duševných ochorení je dlhý a trpí nimi stále viac ľudí. Ovplyvňujú dennodenné fungovanie, vzťahy a samozrejme aj prácu, ktorú niekedy pacienti nedokážu vykonávať a môžu sa dostať až do existenčných problémov. Aj v takých situáciách sú kľúčové reakcie nadriadených.
Priam ukážkovú reakciu zažil novinár Matej Ondrišek. „Vôbec som si nepotreboval zháňať PNku, podržali ma aj finančne, nesiahli mi na plat, a to aj počas troch hospitalizácii na psychiatrii. Často sa pýtali, ako sa mám. Je to obrovská morálna podpora,“ hovorí Matej Ondrišek, ktorému diagnostikovali stredne ťažkú depresiu a zmiešanú poruchu osobnosti.
Marián Ochodnický počas ťažkých období zmenil prácu hneď niekoľkokrát. Trpel úzkosťami, panickou poruchou a depresiou. Aktuálne je živnostník, pracuje ako domáci majster, a hoci nepravidelná pracovná doba nie je ideálna a prerod bol ťažký, našiel silnú motiváciu. „Keď to pokazím, príde trest. Zákazník nebude spokojný a nezaplatí mi. Nebudem mať peniaze na jedlo, bývanie, nebudem mať peniaze pre rodinu. Vždy som sa vrátil k základnému strachu prežitia.“
S čím sa stretávajú ľudia s duševnými problémami v bežnom živote, ale aj pracovnom, ako by sme mali reagovať, keď naša kolegyňa dostane panický atak, a ako sa správať ku kolegovi, ktorý sa vrátil po liečení na psychiatrickom oddelení, priblíži psychiater Martin Ondrejkovič z kliniky Calma.
Ak zažívate duševné ťažkosti, neostávajte v tom sami. Obráťte sa napríklad na:
- internetovú poradňu IPčko: https://ipcko.sk/
- linku dôvery Nezábudka: 0800 800 566
- krízovú linku pomoci: 0800 500 333, https://www.krizovalinkapomoci.sk/
- linka detskej istoty: 116 111
- linka detskej dôvery: 0907 401 749
Podcast My sa vám ozveme postupne priblíži desať znevýhodnení, v každej epizóde popisuje reálne skúsenosti aj možné riešenia, keď firmy odhodili predsudky a dopadlo to k spokojnosti všetkých strán. Ak máte odkaz či pripomienku, napíšte nám na [email protected].
–
Podporte podcasty denníka SME kúpou prémiového predplatného a užívajte si podcasty bez reklamy na webe SME.sk alebo v mobilnej aplikácii SME.sk. Prémiové predplatné si kúpite na predplatne.sme.sk/podcast
_
Ak máte pre nás spätnú väzbu, odkaz alebo nápad, napíšte nám na [email protected]
–
Všetky podcasty denníka SME nájdete na sme.sk/podcasty
See omnystudio.com/listener for privacy information.