Šikanovanie a agresívne správanie v školskom prostredí sa začína „nevinným“ odstavovaním a vylúčením obete z nejakej činnosti, prejavuje sa prevažne psychickými formami násilia – ignorovaním, prehliadaním obete, vylúčením zo skupiny, obmedzovaním v činnosti… Následne sa objavuje a stupňuje fyzická agresia voči vyhliadnutej obete. K agresorovi sa postupne pridávajú ďalší, ktorí spolupracujú na šikane obete. Neustále šikanovanie obetí bez obmedzenia agresorov sa stáva prirodzenou súčasťou skupiny-triedy, školy, v ktorej sa potichu rešpektujú normy šikanovania a agresivity. V prostredí školy, ktorá je „nakazená epidémiou agresivity a šikany“ je nutné ozdraviť sociálne vzťahy medzi žiakmi, učiteľmi a žiakmi,  školou a rodinou. Do fázy „ozdravovania sociálnych vzťahov v škole“ už musí zasiahnuť a pomôcť erudovaný odborník- ideálne psychológ. O vlastných skúsenostiach s agresivitou a šikanou v školskom prostredí rozpráva psychológ PhDr. Štefan Matula,PhD.